آوای مهر95

محمد (ص) پیام آور صلح و دوستی

آوای مهر95

محمد (ص) پیام آور صلح و دوستی

آوای مهر95

این وبلاگ برای پرسش مهر 95 ایجاد می شود و رسالتش دنیای عاری از خشونت و گسترش صلح و دوستی است. باشد که هیچ بهانه ای برای رشد خشونت در دنیای زیبایمان نباشد

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

از جمله مباحثی که امروزه در تمام فرهنگ‌ها و جوامع سهم زیادی از گفته‌ها و نوشته‌ها را از خود کرده مسئلة خشونت و مداراست، این بحث، به ویژه در جهان اسلام از آن رو حائز اهمیت بیشتری است که از سویی، برخی قاطعیت در احکام که صلاح و سعادت جامعه در آن است را خشونت تلقی کرده و برخی مدارای اخلاقی را به معنای تسامح غربی دانسته‌اند، در حالی که اصولا آبشخور نظری و اصول فکری هریک کاملا متناقض است. اسلام این موضوع را چه در حوزة نظر و چه در عرصة عمل دایر مدار اصل بنیادین عدالت دانسته و آن را به هیچ‌وجه به طور مطلق، رد یا تأیید نکرده و ضمن تفکیک حوزه‌های مختلف فردی و اجتماعی مبنای اولیه را بر خشونت حداقلی و مدارای حداکثری قرارداده ضمن این‌که هرجا که تضییع حقوق اجتماعی، در خطر افتادن شاکلة نظام، زیرپانهادن عدالت و معنویت جامعه در پیش باشد هرگز در قاطعیت خود کوچکترین مماشاتی را به خرج نمی‌دهد همچنان که در هیچ فرهنگ و جامعه‌ای چنین سهل‌انگاری روا دانسته نشده است.


 

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۵ ، ۱۹:۴۵
کوه نورد



۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۵ ، ۱۷:۲۷
کوه نورد

از دیدگاه قرآن مسئولیت انسان روی زمین جانشینی خداوند متعال است، جانشینی (خلافت) نیز از دو رکن رکین و اساسی تزکیه نفس و آبادانی زمین بر پایه دین خدا تشکیل یافته است.
خداوند رحمان برای تحقق این هدف ارزشمند وحیاتی علاوه بر بخشیدن دو نیروی گرانبهای علم و اراده در طول تاریخ عمر بشر برنامه های آسمانی خویش را در راستای هدایت انسان به مسیر خوشبختی فرود آورده است.


 لذا آخرین پیام هدایت خود را به وسیله خاتم پیامبران محمد مصطفی (ص) روانه کرد تا انسانها در سایه آن به سعادت و سرافرازی دنیا و آخرت نائل آیند.
آئین رهایی بخش و تمدن ساز اسلام هر چند بر پایه رحمت و مهربانی و با شیوهای مسالمتآمیز فرود آمد:( وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ) انبیاء/۱۰۷و تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم.و(فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ) آل عمران/۱۵۹پس به [برکت] رحمت الهی با آنان نرمخو [و پرمهر] شدی و اگر تندخو و سختدل بودی قطعا از پیرامون تو پراکنده می‏شدند پس از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه و در کار[ها] با آنان مشورت کن.
پیامبر خدا نیز کرارا پیرامون پرهیز از تندروی وافراط گرایی هشدار داد و فرمود:(از غلو وزیاده روی در دین بپرهیزید زیرا غلو در دین موجبات نابودی پیشینیانتان را فراهم کرد)[۱] و یا سه بار پشت سرهم فرمود:(افراطگرایان نابود شدند) مسلم روایت کرده است.[۲] ولی با کمال تاسف پس از فوت ایشان دیری نپایید که عده ای از مسیر اصلی قرآن وسنت بیرون رفته وزمینه مخدوش کردن چهره تابناک ونورانی اسلام را فراهم کردند.

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۵ ، ۱۵:۱۳
کوه نورد


                                                                           از زمانی­که تمامی پدیده ­های اجتماعی و تعاملات سیاسی بشر در قالب دولت ـ ملت­های جدید شکل گرفت و هویت‌های اجتماعی و فرهنگی نیز در این چارچوب نوین تعریف گشت، در عین بیشترین تاکید بر مفهوم صلح و ارزش و اهمیت آن، خونین­ترین و وسیع‏ترین جنگ­های تاریخ در این دوران و به دست دولت ـ ملت­های مدرن پدید آمده است. این مقاله در جستجوی این پرسش اساسی است که آیا خشونت و منازعه عنصری ذاتی در بنیانِ نهادِ دولت ـ ملت مدرن بوده است؟

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آذر ۹۵ ، ۱۶:۰۹
کوه نورد

استفاده از این بازی ها را در پسران بیش از دختران است و پسرها به لحاظ ساختار فیزیکی و ژنتیکی تمایل بیشتری به استفاده از این بازی ها دارند و حتی در انجام بازی های گروهی هم پسران سعی در استفاده از بازی های خشونت آمیز رایانه ای دارند.

جایگزینی بازی های فکری و سنتی به جای استفاده افراطی از بازی های رایانه ای را راه حل مناسبی برای دوری بچه ها از این بازی ها است و  معرفی بازی های فکری و سنتی توسط والدین به فرزندانشان و همراه شدن آنها در انجام این بازی ها ضمن بالا بردن صبر و حوصله کودکان، باعث افزایش تمرکز آنها نیز می شود. 

   

در بازار بازی های فکری وجود دارد و  والدین با صبر و حوصله انجام بازی هایی همچون دوز بازی، هفت سنگ و الک دولک را که در آنها هم رنگ ها دخیل هستند و تمرکز را افزایش می دهند به بچه ها معرفی کنند.

بچه هایی را که در فامیل یا خیابان در نگاهشان و رفتارشان خشونت موج می زند و بسیاری از این بچه ها قابل کنترل نیستند و والدین به دنبال مشاور و راهکاری برای بهبود وضعیت آنها هستند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آذر ۹۵ ، ۱۵:۴۵
کوه نورد

دکتر پریا حبرانی با بیان اینکه خشونت و حالت جنگی مهم ترین محرکی است که در طراحی جدیدترین و جذاب ترین بازی های رایانه ای به حد افراط از آن استفاده می شود و فرد برای رسیدن به مرحله بعدی بازی باید با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد اظهار داشت : استمرار چنین بازی هایی کودک را پرخاشگر و ستیزه جو بارمی آورد.

 

استادیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد حس انزوا طلبی را از دیگر معایب بازیهای رایانه ای خشن برشمرد و افزود: کودکانی که به طور مداوم با این بازی ها درگیرند درونگرا ، منزوی ودر برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می شوند که ایجاد این روحیه موجب جدایی کودک از گروه همسالان و سرآغازی برای بروز ناهنجاری های دیگر است.

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آذر ۹۵ ، ۱۸:۵۲
کوه نورد

عفو و بخشش یکی از آموزه‌های دین است که در جای‌جای زندگی بشر اهمیت فراوان دارد همچنین شاعران و نویسندگان بزرگ این مرز و بوم در اشعار و آثار خود به مسئله عفو و گذشت  توجه بسیاری نشان داده و اصطلاحات و مفاهیم مربوط به عفو و گذشت را به کار برده‌اند. مقاله‌ی پیش رو در خصوص « عفو و گذشت » در نگاه حکیم فردوسی، نظامی، سعدی و حافظ نگارش یافته است . که نویسنده با شواهدی زیبا بیان کرده است.

 

در کشور ما همیشه مهم‌ترین مسائل جامعه و مردم همانند مسائل دینی، عرفانی، تاریخی، اجتماعی و مسائل خردگرایانه در ادبیات جای گرفته و بُعد اخلاقی جای خود را در تمامی قسمت‌های مختلف ادبیات باز کرده است. برای مثال، می‌توان رگه‌هایی از مضامین عفو و گذشت  را در ادبیات مشاهده کرد که این خود حاکی از توجه ایرانیان به این مسئلة مهم است. ه خوبی می‌دانیم که همیشه مهم‌ترین مسائل ملل مختلف در ادبیات آن‌ها مطرح می‌شود. ادبیات یکی از جلوه‌های قابل لمس فرهنگ است.

از مشخصات بارز شعر کهن فارسی با همة تنوعی که از لحاظ اندیشه و احساس و مشرب گویندگانش در آن وجود دارد، ارزش‌های اخلاقی و انسانی است که چونان گوهرهای تابناک، جان و دل فضیلت‌جویان هنردوست را تاکنون از فروغ معنوی خود روشنی بخشیده و نوازش کرده و در طول حیات هزارسالة خود راهنمای نسل‌ها و پرورش‌دهندة قرایح و استعدادهایی بسیار بوده است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آذر ۹۵ ، ۱۷:۲۱
کوه نورد